Het vierkant is een eenvoudige truuk om in een pioneindspel meteen te kunnen zien of een koning een vrijpion kan pakken voor hij promoveert. In diagram 1 staat de witte koning te ver weg om zijn vrijpion op c5 te kunnen helpen. De pion dreigt echter gewoon door te lopen en te promoveren tot een dame.
De belangrijke vraag is of de zwarte koning op tijd is om de pion tegen te houden? Die vraag is simpel beantwoord door een vierkant te tekenen van de pion naar zijn promotieveld, en dan even veel velden naar de zijkant. Als zwart aan zet is speelt hij Kf5 en komt de koning in het vierkant. Hij komt dus op tijd om de pion tegen te houden. Alleen als zwart aan zet is, is hij dus op tijd om de pion tegen te houden.
De koning komt op tijd om de promotie tegen te houden als hij in het
Als in diagram (1) wit aan zet zou zijn geweest speelt hij c6 en promoveert hij twee zetten later. In dat geval kan de zwarte koning niet in het vierkant komen.
Een soortgelijke situatie zie je in diagram (2). De zwarte koning staat te ver weg en kan niet voorkomen dat de pion promoveert.